pondělí 1. srpna 2016



„Zde je pro vás nové duchovní učení: Neberte své myšlenky příliš vážně.”



12 komentářů:

  1. Ahoj, nemám potřebu ti tu rozbíjet tvé stránky, ale stejně neodolám a vyjádřit svůj názor na Eckharta Tolle: je to dle mého vychytralý podvodník. O duchovno se zajímám nejspíš dýl než ty (od 90. let) a tenkrát mi učaroval Jiddu Krišnamurti, ke kterému jsem se dostal přes Eduarda Tomáše a jeho jogu pozornosti. Pár věci jsem od něho přeložil. Studoval jsem i jiné směry jako zen buddhismus, advaitu, Maharišiho, Mistra Eckharta...
    Tato řekněme průprava mi umožňuje vidět, odkud pochází veškeré "moudro" Eckharta Tolle. Je to myšlenkově vykradený Krišnamurti, a i to jméno si milý Tolle vypůjčil od Mistra Eckharta. Navíc se domnívám, že Krišnamurtiho nepochopil, sám osvíceným není a nikdy nebyl. Ta jeho metoda na soustředění se na "nyní" a potlačení všech myšlenek nemůže a nebude nikdy fungovat. Člověk musí pochopit celé ego, než může dosáhnout míru za egem. A ego, které se soustředí na "nyní", aby v tom nalezlo nějaký mír nebo osvícení, je pořád jen ego, které nechápe sebe sama. Dokud bude ego cokoliv hledat, tak nic nenajde, ani v minulosti, ani v budoucnosti, ani v přítomnosti.
    Plýtváš svým talentem na tvorbu stránek k tomu, abys vytvářel pomník de facto vychytralému podvodníku, který zbohatl prodejem iluzí. Možná to ani není podvodník, spíš se stal obětí svého vlastního kultu
    https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/13368296/fpart/all/vc/1

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Merrily Ylirrem: Od 90. let se zabýváte tím vším, co uvádíte, ale nic jste nepochopil z vlastní zkušenosti. Máte v tom zmatek a nemusím to ani nijak dokazovat, protože samo vaše vyjádření o tom vypovídá. V prvé řadě chci říct, že je naprosto jedno, jak dlouho se zabýváte tím vším, ohledně vědomí lidské bytosti, protože čas a ani množství studijního materiálu vám nijak nepomůže. Důležitá je intenzita, nikoliv doba. V prvé řadě Eckhart Tolle žádným způsobem nehovoří o potlačování myšlenek, ale o prostém pozorování myšlenek jako jevu, jako procesu, který se odehrává. Naopak klade důraz na neposuzující roli pozorovatele. V druhé řadě, ego je pouhá představa, není to žádná samostatně žijící entita. Ego je pouhá představa o své totožnosti do níž je nahromaděno všechno co: "Já jsem už prožil, Já už vím, Já už jsem" - jsou to všechny prožitky, všechny vědomosti, všechny nálepky včetně jména a fyzického těla, které tvoří strukturu osobnosti "Já jsem tohle všechno už...a pokračuju v hromadění dalších prožitků a dalších vědomostí atd. Je to pouze ztotožnění se s tím vším. A je to vskutku šílené, když si člověk uvědomí, že to všechno se již stalo, již nic z toho neexistuje, jsou již jen abstrakce, představy, neboli myšlenky v hlavě. Ztotožnění taky není příliš dobře zvolený výraz vzhledem k povaze reality, která je neustálým procesem v každém aspektu reality. Ve skutečnosti se jedná o ztotožňování se, dál a dál a dál...Člověk potřebuje meditaci jen proto, aby začal konečně zas vnímat, vidět tento proces, kamkoliv zaměří svou pozornost. Opět záleží n intenzitě, na pronikavosti. Meditace je jednoduše holé vnímání toho co je...a skutečně - bez obsahu. Člověk díky tomu si začíná všímat, že vše se mění, vše je proces - myšlenky v mysli, pocity v těle, události kolem, naprosto vše je neustále vyvíjející se proces. Tedy člověk si začíná všímat kontrastu - že Já jako pozorovatel jsem neustále tu, neměnný, stále pozorující to všechno pomíjivé. Člověk si začíná uvědomovat, že vše pomíjí až na jedno jediné - na něho samotného jakožto pozorovatele, lépe bych řekl vnímající přítomnost, protože pozorovatel stále svádí k určité osobě a to člověk ve své podstatě zkrátka není. Člověk si začíná uvědomovat, že vlastně i on sám je procesem, který ale jako jediný nepomíjí a vyvíjí se. Je to zásadní rozpoznání v praxi. Potom teprve člověk vidí, že vše je iluze, protože jestliže cokoliv pominulo, již nemůže říct "stále to tu je". Je to zkrátka pryč, už to není. Může to říct o všem, o všem může říct, že není skutečné, že to vlastně ani neexistuje, ale nemůže to tvrdit sám o sobě. Proč? Když řeknu "Neexistuji", kdo to říká? Už sám fakt, že to prohlašuji je důkazem o mé existenci. Stejně jako se zeptáte za zavřenými dveřmi "Je někdo doma?" a následně se ozve "Nejsem doma". Člověk může skutečně popřít všechno, ale sebe nikoliv, neexistuje způsob. Proč to všechno říkám?

      Vymazat
    2. druhá část od Merrily Ylirrem: Mluvím tu o něčem, co může každý člověk prostou meditativností/vnímavostí vnímat a vědomě zažívat sám. Promrhal jste spousty let zbytečnostmi. Ti lidé vás ničemu ve skutečnosti neučí. Ti lidé celou dobu pouze poukazují k tomu, čeho si máte sám všímat, sám vidět, sám uvědomovat, sám pochopit. Stačí, když člověk pochopí meditaci. Jakmile člověk začne, začne si všímat postupně všeho co v sobě dusí, co do sebe potlačil. Zde se dostáváme do nevědomí. Nevědomí jakožto obsahu, který je tvořen vším potlačeným. Stejně jako ego, tak i nevědomí samo o sobě neexistuje. Nevědomí člověk tvoří sám tím, že potlačuje. Jakmile cokoliv potlačíte, tlačíte to do sebe, do nevědomí, přestáváte si to uvědomovat. Proto se tomu říká nevědomí. Každá potlačená energie ve vás narůstá, přeplňuje vás, funguje jako jed, protože energie potřebuje pohyb. Pohyb, proces, to vše je samotnou podstatou života. Potlačená energie se nemůže pohybovat, vězí uvnitř. Je to jako zabedněná místnost či stojatá voda, vzduch začne zapáchat, voda se začne kazit. Pozorujte běžné jevy této reality a dojde vám, jak funguje vaše vlastní vnitřní realita. Celý tento svět je přeplněn analogií v takové míře, že je vlastně ubohé, že si toho sami nejsme schopni všímat, že nejsme schopni vnímat tentýž vzorec ve všem. Člověk díky vší prohlubující se vnímavosti, rozšiřující, pronikající hlouběji a hlouběji, zjišťuje, že je skutečně tím, co se nazývá vědomí. Vědomí nic nevypovídá o realitě, ale lze tímto slovem označit proces uvědomování, prožívání. Příliš času jste trávil studováním, nejspíš máte mnoho znalostí a to je vám překážkou. Používáte fůru znalostí, jejichž pomocí posuzujete a plodíte závěry. I to je funkcí ztotožnění. Příliš jste investoval a tak máte možná pocit, že víte mnoho, ale nevíte nic. Očividně to není vaše zkušenost. Jsem ochotný s vám klidně hodit řeč, osobně. Každé vaše tvrzení založené pouze na vědomostech okamžitě rozmetám, protože přesně těmito nesmysli jsem prošel, prošel jsem vším tím šílenstvím. Když už žijete jako přítomnost, čiré vědomí, neztotožňujete se s ničím z minulosti. Ano, vše prožité vás o sobě učilo, měnilo, ale nic z toho již není. Ve stavu přítomnosti toho, kým skutečně jste, máte pořád vědomosti v hlavě, vše si pamatujete, ale nemá to s vám nic společného, protože víte, že jste teď tím čím jste, vše v minulosti sice vedlo do tohoto "bodu", ale existujete pouze teď, jste jen tím kým jste teď. Je proto nesmysl nabalovat na sebe minulost jako součást totožnosti. Jakmile vnímáte tady a teď jako proces, pak už žádná totožnost není možná a dokonce víte, že osvícení je jen hra pro ega žáků, je to jen mistrova záminka, protože egoistický člověk potřebuje něčeho dosahovat a tak mistr o tom něco povídá a navnazuje, posiluje žákovu snahu, díky čemuž se žák vůbec začne zajímat o meditaci a postupem času až dosáhne toho osvícení, tak zjistí, že to byl jen hodně dobrý vtip, který svou úlohu splnil, ale nic jako osvícení neexistuje. Je to jen pochopení, že nejste ničím z toho, co si můžete o sobě uvědomit. Že sám sebe poznat nelze. Můžete poznat vše objektivní co lze objektivně jako objekt pozorovat, ale sám sebe ne. Jste samozřejmý, uvědomující si. To je taky jeden ze základních jevů, které člověk vnímá. To celé tzv. osvícení je teprve začátek skutečného života, skutečné práce. Mluvím pouze z vlastní zkušenosti. Odpovídám na vás, protože máte šanci pochopit to také. Mezi námi není ve skutečnosti rozdíl. Mezi Buddhou a žáky není rozdíl. Jediný rozdíl tvoří žákova představa. Buddha žádnou nemá, žije to čím skutečně je. Žáci tím jsou taktéž, jen si to neuvědomují. Každý si to může uvědomit kdykoliv, kdykoliv je to možné.

      Vymazat
    3. "V prvé řadě Eckhart Tolle žádným způsobem nehovoří o potlačování myšlenek, ale o prostém pozorování myšlenek jako jevu, jako procesu, který se odehrává. Naopak klade důraz na neposuzující roli pozorovatele."
      ---
      jo, vykradený Krišnamurti. Krišnamurti tomu říkal "observing without the observer".
      ----
      a na to, že o mně prakticky nic nevíte, o mně vynášíte docela kategorické soudy. Jen sem postnu něco ze svého duchovního deníku, co jsem si poznamenal minulý týden, abych objasnil, jak se na to dívám.

      "Pozoruj svou vlastní mysl v přítomnosti, jak se neustále snaží si něco přivlastnit. Myslí, že když se bude soustředit na pozorování sebe sama, tak tím získá osvícení. Veškeré získávání musí přestat, jen pak skončí utrpení, jen pak vznikne osvícení. A v tom je krása. Když mysl přestane získávat, tak zemře své psychologické budoucnosti a existuje pouze čisté vědomí, neposkvrněné žádnou reakcí. Proč má v sobě ego tuto potřebu získávat, vlastnit? Protože v tom přežívá, dodává si kontinuitu, trvání skrze to, co si přivlastnilo. Tím že se natahuje do budoucna si dodává kontinuitu, že žije. Když ego zanikne, a s ním i touha přivlastnit, tak existuje pouze zářivá živé skutečnost. Živé JÁ, které je svobodné, nespoutané, ve kterém Otec rodí svého Syna, abych to vyjádřil slovy Mistra Eckharta. A v tomto JÁ jsou Otec a Syn totožní. Zrodila se mysl živého Boha. Takže aby člověk nalezl osvícení, tak musí ze sebe sama udělat nic. Pokud ze sebe sama udělá nic, tak už se jej nic není schopno dotknout, protože na nic nereaguje. A jediný způsob, jak zebe udělat nic, je pochopit svou mysl v přítomnosti, její reakce, touhy, snahu získat. Když člověk spatří toto všechno jako marné a jako vedoucí k utrpení, tak se mysl spontánně utiší a získá globální náhled na sebe sama. A v tom tichu se mysl stává ničím. A kde se mysl stává ničím, rodí se Bůh. Z tohoto důvodu je jasné, že osvícení nemůže nikdy ležet v budoucnu, protože snaha ega přivlastnit si osvícení nebo Boha je zcela marná"

      BTW, originální Mistr Eckhart, od kterého si fejkový Ulrich Tolle vypůjčil jméno, byl velký myslitel
      http://www.jitrnizeme.cz/view.php?cisloclanku=2005101601

      PS: přejmenoval jsem se na Uroboros, aby se nám tu nepletli Anonymové

      Vymazat
  2. "Nová duchovní praxe pro vás: neberte své myšlenky příliš vážně".
    To zní jako velmi hluboké, že? Až na to že není a ukazuje v celé nahotě míru Eckhartova nepochopení. Co je to duchovní praxe? Kdo (ego) se snaží co praktikovat a co za to chce získat (ziskuchtivost)? Není samotné Eckhartovo "učení" jen další forma myšlení, tj podmiňování? Ve skutečnosti je to jen další iluze. Jedna myšlenka se domnívá, že by myšlení neměla brát vážně, a tak obelhává sama sebe, že se dostala za myšlení. Ne, nedostala. Musíš jít mnohem hlouběji, abys pronikl ke kořeni myšlení. Musíš pochopit, odkud se myšlení bere a že podstatou ega je ziskuchtivost.

    OdpovědětVymazat
  3. Nerozbíjíte mi stránky, rád si poslechnu názory někoho jiného, nebo i zkušeného. A na osvícenost nevěřím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. osvícení/neosvícení jsou jen myšlenkové koncepty, jsou to výtvory a produkty mysli. Překročit tyto myšlenkové protiklady (duality) je to pravé vysvobození dle buddhismu i taoismu. Pokud si myslíš, že jsi neosvícený, tak jsi neosvícený, pokud myslíš, že jsi osvícený, tak jsi taky neosvícený. Čisté bytí je stav za myšlením, za dualitami, za osvícením a neosvícením, za ztotožnováním se. Zen buddhisté tomu říkali non-dwelling mind (mysl, která v ničem nepřebývá, v žádných konceptech, s ničím se neztotožňuje)

      Ten nejdůležitější vhled spočívá v tom, že osvícení nejde dosáhnout, že ho nejde získat, nejde si jej přivlastnit, nevede k němu žádná cesta ani žádná technika. Veškerá snaha dosáhnout osvícení je snanou ega něco si přivlastnit. A ego musí skončit, aby osvícení mohlo vzniknout. Jak může ego zaniknout? Jistě ne skrze vlastní úsilí, protože úsilí je snaha po dosažení. Jediná možnost je taková, že ego pochopí samo sebe a uvědomí si, že jakýkoliv jeho pohyb jakýmkoliv směrem, jakékoliv jeho úsilí, je vytvářením zmatku a utrpení. Až si ego uvědomí, že veškeré jeho úsilí o cokoliv je marné, tak v tom vhledu zanikne. Pak existuje jen čisté bytí, ticho.

      ukázka Krišnamurtiho (mé vlastní překlady)
      http://www.jitrnizeme.cz/view.php?cisloclanku=2007070107
      http://www.jitrnizeme.cz/view.php?nazevclanku=j-krisnamurti-nabozna-mysl&cisloclanku=2006121502

      Vymazat
    2. To je víc než chci vědět :D

      Vymazat
    3. Trochu jsem si početl v Ulrichovi
      http://www.baytallaah.com/bookspdf/51.pdf
      a bezpochyby je to inteligentní člověk a spoustu z Krišnamurtiho toho pochopil. Jen si nemyslím, že dosáhl osvícení a myslím, že některé věci nepochopil. Navíc je to stejný pokrytec jako býval Osho, další podvodníček. Když u Osha policie provedla šťáru, tak u něj našla sbírku 80 mercedesů. K čemu tak asi duchovní učitel, který údajně nemá ego, potřebuje 80 mercedesů?
      http://zpravy.idnes.cz/osho-radznis-sekty-kulty-mesiasi-indie-spojene-staty-pdb-/zahranicni.aspx?c=A160415_173746_zahranicni_kha

      Stejné je to s Ulrichem. Je z něj milionář a pořád prodává knihy a vybírá drahé vstupné na přednášky. Stačí se podívat na ta jeho malá chamtivá očka :-)

      A pokud jde o Ulricha, tak kapitola "FREEING YOURSELF FROM YOUR MIND" mne přesvědčila, že osvícený není. Přestože Krišnamurtiho papouškuje celkem věrohodně, tak nepochopil jednu centrální Krišnamurtiho tezi, že "observer is the observed", "thinker is the thought". Není žádný myslící bez myšlenky.

      Ulrich píše "So the single most vital step on your journey toward enlightenment is this: learn to disidentify from your mind"
      Člověk se nemůže odidentifikovat od své mysli. On je ta mysl! Nemůže se odidentifikovat od svých myšlenek, on je těmi myšlenkami!

      tak hodně štěstí, mladý padawane. Nechť tě síla provází.

      Vymazat
  4. Tenhle blog ale není o Oshovy. Váš původní komentář jsem si se zájmem přečetl a zamyslel se nad ním. Sice s ním nesouhlasím, ale fajn... Očividně máte dost nastudováno nebo máte i dost zkušeností, ale podle toho, jak moc rád se posloucháte, tak Vám to bude k ničemu.. bez urážky

    Já jsem taky četl část knížky od Krišnamurtiho, ale v podstatě mi stačila tahle věta: "Neustále hledáme, přecházíme od jedné knihy ke druhé, od jedné filosofie k jiné, od učitele k učiteli. A ve skutečnosti to, co hledáme, není čistota a porozumění své vlastní mysli, ale spíše cesty a prostředky, jak uniknout sami sobě."

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím Dýfí,
    držím palce v dalších překladech Eckharta Tolleho ,jsou to pro mne jasné zdělení které jsou okamžité ale nejtěžší je,je uvést v realitu
    je úžasné že mluví o jedné veci z různých stran a přesto to neustále uniká
    to ten starý návyk mysli uchopovat,
    nicméně mám třítydenní zkušenost v setrvání v přítomnosti a tudíž to pro mě není dylema jestli a jak a kdo je eckhart tolle a jestli to co říká je či není pravda a jestli je ci není v poznání, nemám pochyby a přeji všem takovou zkušenost a nejlípe aby vní i zůstali ale dělejme jak můžem,to se jako nechlubím že mám zkušenost :-)) jen jsem si četl výše a měl jsem potřebu to napsat aby jsi měl třeba i zpětnou vazbu že to u někoho funguje. díky za překlady Láďa.

    OdpovědětVymazat
  6. Anonyme, neber ty svý myšlenky tak vážně :)

    OdpovědětVymazat