čtvrtek 8. listopadu 2012

Máte nějaký problém? - Eckhart Tolle




21 komentářů:

  1. zrovna teď žádný problém, ..... a teď take žádný problém, když přijmeme, že teď trvá tři sekundy (vteřiny), tak to bylo dvacetkrát žádný problém v poslední minutě

    OdpovědětVymazat
  2. Nj, ale to je psychologická záležitost jestli "řeším" problémy nebo ne :) I to "řešení" v té hlavě probíhá v "přítomnosti". E. Tolle vlasně jenom apeluje na to, abysme to nedělali, ale je to podobný jako když by apeloval na kuřáka, aby přestal kouřit ... Podle mě je "řešení" problémů "lidské" a každý to má různě silné. Je to podobný jako když jste nervozní a začnete se potit. A pak přinde někdo a řekne: "nemusíš se potit".
    Síla toho sdělení je jenom v tom apelu toho samotnýho sdělení a v míře toho, jak moc člověk co se dívá na to video věří v učení E. Tolleho ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak samozřejmě je nutné přečíst si, co o tom Eckhart píše v knize, aby měl člověk ucelenější pohled. Dovedu si představit, že kdyby člověk viděl jen tohle krátké video a neznal zbytek "obrázku", že si řekne, „co to mele za blbosti“

      Vymazat
    2. Asi jsem na tyhle věci úplně blbej, ale mně to pořád přinde jako výzva k apatii ... přítomný okamžik - neřeš co bylo, neřeš co bude ... neřeš, nepřepínej a hlavně nic neřeš :)

      Vymazat
    3. Mně to připomíná dobu ještě na střední, kdy jsem pořád někde něco nechávala, zapomínala a pak urputně hledala. Jeden člověk mi řekl, ať to chvilku hledám, ale po chvilce úplně hledat (i přemýšlet o tom) přestanu. Mnohdy se stalo, že jsem věc objevila, nebo se mi v hlavě "vyfotilo" místo, kde to je. Myslím, že na rozdíl od apatie, tady ten zájem (úsilí) je, ale má být opuštěno a řešení přenecháno "na někdy". Zaujalo mne, že v rozrušení, ve stresu, v chtění, což jsou projevy ega, vznikají řešení, která jsou ve svém důsledku pro nás nepřínosná, kdežto, když všemu dáme prostor neřešením, objeví se správné řešení v pravý čas ... např. nalezení ztracených klíčů :-)

      Vymazat
    4. No, ale když třeba zítra musím jít do práce, tak se mně nechce a když bych si řekl, že to nebudu řešit, tak si ani ten budík nenatočím. Takže si musím říct, že když nepůjdu do práce, tak nebudu mít peníze a umřu hladem ... Některý věci děláme s nechutí a motivuje nás jenom to, že když to neuděláme, tak se stane ještě něco horšího - tohle mně vysvětlete a pak už snad dám pokoj :)

      Vymazat
    5. Já to vysvětlit nedokážu.. Nevím jestli někdo tady jo, ale dobře jsem to pochopil z té knížky

      Vymazat
    6. Chce to opravdu přečíst si ty knihy. To že se Ti nechce do práce, je jen myšlenka, které nemusíš veřit. Neřeš tu myšlenku. Přijmi co je. Nebojuj proti tomu co je. To že musíš jíst a vydělat peníze na jídlo je relita a ty proti ní bojuješ. Nevěř každé myšlence, která se Ti objeví v hlavě. je to jen myšlenka:-).

      Vymazat
  3. Dle mýho názoru je naprosto nutný prostudovat si jeho knihy, případně od dalších Mistrů. Ono je to opravdu matoucí a mnohým se to může zdát jako apatie, něco ve smyslu, "na všechno se vykašlete, vono to nějak bude". Nic však nemůže být dále od pravdy. Naopak, na vše je třeba se 100% soustředit ( tj. ten přítomný okamžik), přijmout to, co je ( tzn. nenechat si to, co je změnit nějakou myšlenkou) a vše jen jakoby pozorovat z hlediska Vědomí. Prostě v přítomném okamžiku "Být". Dobře se to představuje na příkladu: za týden mám důležitou zkoušku, schůzku, cokoliv a to mě naplňuje obavami. Tj normální (ale ne správné :) ). Ovšem Tolle apeluje na to: co vás naplňuje obavami? Je to opět jen a jen myšlenka, která ve své podstatě je nehmotná forma energie a dokonce i ta forma energie vás dovede ovlivnit natolik, že např. v noci nespíte, přes den se necítíte dobře apodobně. Trochu bláznivý, ne? :).
    Ovšem, doporučil bych si prostudovat ještě jinou literaturu a získat větší vědomosti o učení. Totiž podstata všeho je odosobnit se od materiálního světa ( tj to "pouhé bytí") a směřovat k Bohu ( tj jak Tolle popisuje ta nezměrná mocná síla). Ve smyslu že vše je univerzální energie ( i materiální svět) je důležité směřovat k podstatě.Když se připojujete k podstatě ( universum, Bůh, nekonečná podstata apod...), potom její hmotné projevy jsou pro vás již méně podstatné a na materiální úrovni ( ve které teď žijete), se vše vyvíjí v souladu s Celkem. O tom Tolle samozřejmě také hovoří. Návod, jak se k podstatě dostat např. v knize Královská jóga. autor Mistr Jiří Vacek. Snad jsem pomohl, Honza.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, maximální soustředěnost, to bude ono. Jen aby si to zase nepřivlastnila nějaká myšlenka, to se pak můžeme snažit soustředit do soudného dne. Velká práce je s nevšímáním si proudu myšlenek a soustředit se, aniž bys plánoval, že se budeš soustředit .. nevím přesně, ale jóga je o přesměrování mysli a to asi nechceme

      Vymazat
    2. Ovšem když tě čeká třeba ta zkouška ve škole, tak se musíš učit - a co tě motivuje k tomu, abys dělal to, co bytostně nesnášíš? - motivuje tě strach z BUDOUCNOSTI
      A taky bych nedělal z té myšlenky takovýho ďábla - je to jenom psychologická záležitost - můžeš to nějak regulovat, nějak s tím pracovat - to nakonec dělají i ti, co čtou E.T.
      Učení E.T. - to je určitá víra - dost radikální víra a určitě to není pro každýho. A úvahy o tom, jak probíhá nějaký vývoj vědomí lidstva - to už je hodně za hranou ...

      Vymazat
    3. Třeba já když jsem se učil ve škole na testy atd. tak mě taky občas motivoval strach. Ale strach není ta správná motivace. Existuje víc druhů motivací, ale strach je špatná motivace. Ještě bych rád doplnil, že učení E.T. není druh víry, ale osobní zkušenosti autora a posléze i osoní zkušenosti ostatních lidí, kteří toto "učení" studují. To, že člověk není svou myslí může, ale nemusí být víra. Když to člověk pozná jako osobní zkušenost, tak to víra není, když to někde slyšel a uvěřil tomu, ztotožnil se s tím, ale nemá s tím vlastní zkušenost, tak to pro něj víra bude. Eckhart nasměrovává lidi, aby si tu zkušenost prožili, nedává jim nějaký druh víry.

      Vymazat
  4. Motivace je vždy otázka budoucnosti. Snad jenom rostliny, nebo nejjednodušší zvířata se chovají podle přítomnosti - pudově. Vše co označujeme jako "jednání" vychází z nějaké motivace - myšlenky - budoucnosti. A když vezmeme jako příklad to studium - 5 let se dřeš ve škole, abys získal nějaké postavení ve společnosti, práci, ženu ... Bez motivace budoucností bys nikdy nedělal takový hloupý věci, jako civět hodiny a hodiny do skript ... Možná současná krize a zpomalení technologického vývoje (však - jak si naši současnost představovali v době kdy se létalo na měsíc), možná to souvisí s tím, že skutečně lidé opouští ego a žijí víc přítomností :-)
    Co se týká osobní zkušenosti - nevím jestli učení E.T., nebo jakékoli jiné učení (sic!), dokáže někoho nasměrovat k nějakým výšinám. Vdy se vtírá otázka, jestli nezaměňujeme příčinu a následek - tedy jestli lidé, co mají "talent" na různé zážitky neinklinují právě více ke čtení podobné literatury a nedosahovali by stejných zkušeností i "sami od sebe" ...

    OdpovědětVymazat
  5. Učení E.T JE pro každého. Zprostředkovává nám primární účel člověka v jeho existenci. Jakékoliv diskuze, coby kdyby, co je strach, co je motivace, k čemu je apod...přesně dokládá slova Tolleho o rozdílu mezi "bytím a "konáním", tedy bezformnost a život s vkládáním své totožnosti do obsahu své mysli. O čem to je se každý má možnost dočíst v Tolleho ( a nejen jeho) knihách, seminářích, videích. Co si z toho kdo vezme, je jeho věc. Určitě to není námět k diskuzi, protože každá diskuze je řízena egem a jeho námitky ( vzpomeňme jeho předvádění hluku v hlavě :). Kdo se rozhodl jeho učení věřit, udělá nejlépe, pokud JEN bude. ( samozřejmě čekám opět bouřlivé reakce ega , že se pletu :-). Honza.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co je špatného na egu, když je to taky jenom jedna z forem - proč proti němu bojovat - měli bychom jej přijmout tak jako bychom si jej vybrali ...
      Není to příliš pyšné tvrdit, že "já vím co je primární účel existence"?
      Mysl, emoce - o tom jsou popsány tuny psychologických knih a pak přinde někdo s brožurkou, že se mám na všechno vyprdnout a "žít v přítomnosti". Ve skutečnosti tohle učení je hrozně "tvrdé", odlidštěné ... Člověk pokud se mu nestane něco jako se stalo E. Tollemu nemůže jen tak zahodit minulost a neřešit budoucnost. Naco jsou všichni ti psychologové, když by stačilo říct "žij v přítomnosti a nic neřeš"
      Ego je zas jenom další škatulka, do které se může dát co se komu zdá že tam patří. Může tak nazvat různé projevy psychických poruch, které se těžko odstraňují, můžeme tak nazvat všechno myšlení a emoce.
      Sice se říká, že co je jednoduché je pravdivé, ale taky že přímé cesty vedou do pekla. Myslím, že člověk by se měl vyvarovat jakéhokoliv zjednodušování a měl by stále hledat, kriticky přemýšlet a stále pochybovat. Nevěřím na jednoduché pravdy, svět je složitý

      Vymazat
    2. Já netvrdím, že vím, co je primární účel existence, pouze opakuji slova Mistrů. Eckhart, Vacek, Osho..celé to, co píši, jsou pouze slova a tvrzení Mistrů, kteří mají přece jen za sebou víc, než mnoho z nás, tak si něco tvrdit mohou dovolit. Teď trochu odbočím, tak se na mě nezlobte: v těchto komentářích reaguji na slova Tolleho, k nimž přidávám znalosti z rétoriky jiných Mistrů. Nechci se s nikým tady hádat, takže proto to píšu. Pokud tedy píšeš ego, tak si poslechni, co Tolle popisuje jako ego. Nejsou to projevy psychických poruch, není to záležitost materiálního světa, stejně jako ÓM není záležitost duchovního světa :-). Ego je ztotožnění se s myšlenkami, s obsahem vlastní mysli. Nic víc. Učení Eckharta ( rozuměj: učení= to, co vykládá. prostě jeho slova a jeho návod=> souhrn: učení.), je naopak velmi lidské, opět jeho tvrzení: "na úrovni Bytí poznáte pravou podstatu existence, pak teprve poznáte pravý soucit atd..."to vše směřuje k pravému opaku odlidštění, které je právě přítomno, pokud svět a jeho projevy prožíváme skrz ego ( ztotožnění se s obsahy mysli).
      Musím uznat, že bychom se do toho mohli motat celé dny ( a taky se motáme, že? :-) ), ale odpovíme si sami teprve, až budeme prožívat alespoň chvilkově to, co prožívá Tolle. V současné době jsme v situaci člověka, co nikdy neochutnal pomeranč a nevěří (prostě nevěří) tvrzení, že pomeranč je vevnitř žlutý a šťavnatý, protože pomeranč musí být přece uvnitř dutý :). H

      Vymazat
  6. Nemusíme to ani označovat za "učení E.T.", ani tomu nakonec nemusíme říkat "učení", ono to pak vypadá povýšeně. To co si v těch knihách přečteme je o konci zbytečného utrpení, které si sami způsobujeme tím, že nežijeme v současném okamžiku a ztotožňujeme se s vlastní myslí. Žít v současném okamžiku ale neznemaná, že člověk nemá žádné cíle, kterých by něchtěl dosáhnout. Jde jen o to, že krok, který člověk dělá teď je primární a že v sobě už obsahuje i všechny kroky budoucí. ..Možná takhle když to umím popsat se to někomu může zdát, že chci poučovat, ale fakt je že s tím mám stejné problémy jako všichni ostatní... Prostě jediné o čem to celé je, je zůstávat pozorností v tomto okamžiku, který je velmi prázdný a velmi prostý

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento okamžik ovšem obsahuje i myšlenky na budoucnost a vzpomínky na minulost - jde především o proces rozhodování. Pokud nějakým způsobem - např. motivování autoritou duchovního učitele - omezíme stres z budoucnosti, pak jde spíš o psychologickou záležitost - "on řekl, že se nemám moc stresovat z budoucnosti, tak to tak udělám".
      Nakonec, když se na to podíváme jakoby z vnějšího pohledu - jde o životní cestu, kterou každý musí projít ať chce nebo ne a jestli součástí té cesty je, že se osvobodí od myšlenek a emocí ...
      Možná je to jenom taková komunikace navenek - když E.T. řekne - "nemusíte to a to", tak si posluchač nebo čtenář to vyloží jako: "já blbec jsem v minulosti dělal to a to, takhle jsem uvažoval, nežil jsem v přítomnosti" - motivace pocitem viny - "já blbec jsem promarnil život - špatně jsem se rozhodnul". Nebo je to jenom tak zakořeněno v jazyce - že všechny formulace počítají s nějakou možností volby, takže každá kniha, ať je psaná sebelíp vždycky vyzní egoicky ve stylu: "hříšníku lituj svých vin a zhroz se zlé budoucnosti, jestli nebudeš poslouchat moje učení a špatně se teď rozhodneš"

      Vymazat
    2. Tady už se fakt omlouvám, že se do toho pletu a slibuji, že je to naposled. Ale ty jsi asi jeho přednášky nesledoval a knihy nečetl, anebo nic z toho pozorně, protože debatuješ a agrumentuješ věcmi, které Tolle konkrétně vysvětluje. Tv§j poslední odstavec je celý o "já" a co s tímhle problémem jsem v jeho knihách zaznamenal několikrát. Je možné, že tě to neoslovuje, ale tak to nevím, no. Omlouvám se, taky asi působím namyšleně a jsem opravdu jen takový teoretik, takže nechci nikomu působit těžkosti. Dle mého názoru najdeš všechny odpovědi na tvé otázky pozornějším sledováním jeho ( i jiných ) přednášek. Taky stále sleduji.

      Vymazat
    3. Pro mě to není motivace pocitem viny, ale motovace díky osobní zkušenosti toho, že to tak funguje a že se cítím víc v klidu

      Vymazat
    4. Myslím, že přednášky a knihy pana E. Tolleho nejsou o módní vlně a jestli někdo k tomu tak přistupuje (teď se čte Tolle, tak na tom něco bude ... Tolle něco řekl, tak to budu dělat), dostává se do stavu nepochopení. Buď E.T. v člověku něco osloví nebo ne. ANO nebo NE. Stav TAK TROCHU nefunguje, není možné sama sebe nutit do něčeho, co mu nedává smysl

      Vymazat